آیات عظام امام، خامنهاى و نورى: اگر بعد از اذان صبح محتلم شده باشد، مىتواند روزه بگیرد؛ ولى اگر پیش از اذان صبح محتلم شده، نمىتواند آن روز را روزه بگیرد.[ توضیحالمسائل مراجع، م 1635.]
آیتالله بهجت: روزه آن روز باطل مىشود.[ بهجت، وسیلهالنجاة، ج 1، م 1089.]
آیات عظام تبریزى، سیستانى و وحید: مىتواند آن روز را روزه بگیرد.[ توضیحالمسائل مراجع، م 1635؛ وحید، توضیحالمسائل، م 1641.]
آیات عظام صافى و فاضل: اگر وقت قضاى روزه تنگ نیست، باید روز دیگرى را روزه بگیرد؛ ولى اگر وقت تنگ است - به عنوان مثال پنج روز قضا به ذمه دارد و پنج روز هم بیشتر به ماه رمضان باقى نمانده است - بنابر احتیاط واجب، باید آن روز را روزه بگیرد و بعد از رمضان هم قضا کند و اگر وقت تنگ نیست، روزهاش باطل است و باید روز دیگرى را روزه بگیرد.[ توضیحالمسائل مراجع، م 1635.]
آیتالله مکارم: اگر وقت قضاى روزه تنگ نیست، بنابر احتیاط واجب باید روز دیگرى را روزه بگیرد؛ ولى اگر وقت تنگ است - به عنوان مثال پنج روز قضا به ذمه دارد و پنج روز هم بیشتر به ماه رمضان باقى نمانده - همان روز را روزه بگیرد و روزه صحیح است.[ توضیحالمسائل مراجع، م 1635.]
آیتالله بهجت: روزه آن روز باطل مىشود.[ بهجت، وسیلهالنجاة، ج 1، م 1089.]
آیات عظام تبریزى، سیستانى و وحید: مىتواند آن روز را روزه بگیرد.[ توضیحالمسائل مراجع، م 1635؛ وحید، توضیحالمسائل، م 1641.]
آیات عظام صافى و فاضل: اگر وقت قضاى روزه تنگ نیست، باید روز دیگرى را روزه بگیرد؛ ولى اگر وقت تنگ است - به عنوان مثال پنج روز قضا به ذمه دارد و پنج روز هم بیشتر به ماه رمضان باقى نمانده است - بنابر احتیاط واجب، باید آن روز را روزه بگیرد و بعد از رمضان هم قضا کند و اگر وقت تنگ نیست، روزهاش باطل است و باید روز دیگرى را روزه بگیرد.[ توضیحالمسائل مراجع، م 1635.]
آیتالله مکارم: اگر وقت قضاى روزه تنگ نیست، بنابر احتیاط واجب باید روز دیگرى را روزه بگیرد؛ ولى اگر وقت تنگ است - به عنوان مثال پنج روز قضا به ذمه دارد و پنج روز هم بیشتر به ماه رمضان باقى نمانده - همان روز را روزه بگیرد و روزه صحیح است.[ توضیحالمسائل مراجع، م 1635.]
نظرات