قل انما بشر مثلکم یوحی

در قرآن در مورد پيامبر(ص) داريم: «قل انما بشر مثلکم ... » و ما اعتقاد داريم اهل بيت(ع) فقط خدا نبوده اند شما اين را چگونه توجيه مي کنيد؟

در ابتدا متن کامل آيه و ترجمه آن را مرور مي کنيم: «قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحى‏ إِلَيَّ أَنَّما إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَاسْتَقيمُوا إِلَيْهِ وَ اسْتَغْفِرُوهُ وَ وَيْلٌ لِلْمُشْرِكينَ؛ بگو من بشرى چون شمايم جز اينكه به من وحى مى‏شود كه خداى شما خدايى يگانه است پس مستقيما به سوى او بشتابيد و از او آمرزش بخواهيد و واى بر مشركان». (فصلت، 6)
اين آيه مي رساند که پيامبر اسلام نه مدعي است که فرشته است و نه ادعاي خداي دارد، و نه ادعاي فرزند بودن، و نه ادعاي دارد که انساني، از نژاد برتر، بلکه انساني است از نظر نوع آفرينش هم چون انسان هاي ديگر، داراي جسم و روح، شهوت و غضب، عقل وجدان، نيازهاي روحي و جسماني.
منتهي فرق اساسي که با ديگران دارد در اين است که او انساني است که به حدي پيشرفته کرده که لياقت پيدا نموده خداوند به او وحي کند و او را در امين رسالت خويش دهد، و او را هدايت گر انسان ها قرار دهد. پس در واقع پيامبر اکرم يک بشر و انسان برتر است، نه موجودي فوق بشر، در عين حال که بشر است پيامبر است، در عين حال که انسان است به قدري کمال يافته داراي عصمت و علم الهي باشد، اين مي رساند که بشريت زمينه پيشرفت و تکامل دارد، منتهي از بين بشريت کساني که به اين مرحله راه يافته اند که تلاش کردند و زحمت کشيدند، بر اثر زحمت و تلاش اين لياقت را در خود ايجاد کردند و آنها جزء انبياء و امامان و اولياء نيستند، هر چند راه براي همه باز است ولي کساني به درجه بالا راه يافتند که تلاش کردند پاکي و پاکيزگي پيشه ساختند در نتيجه انبياء و امامان بشر پيشرفته و تکامل يافته اند نه فوق بشر، آري.

رسد آدمي به جاي که به جزء خدا نبيند بنگر که تا چه حد است مقام آدميت

و اين آيه هيچ منافاتي با سخن نقل شده در پرسش ندارد اتفاقات روايات همين را مي گويند.
پيامبر اکرم مي فرمود: «من را بيش از اندازه ام بالا نبريد براستي خداوند مرا بنده گرفت پيش از نبي انتخاب کردن». (بحارالانوار، محمدباقر مجلسي، ج 25، ص 265) و علي عليه السلام فرمود: «درباره ما غلو نکنيد، بگوييد ما بنده تربيت شديم هستيم آنگاه (در همين حد بندگي) هر چه در فضل و برتري ما خواستيد بگوييد». (همان، ص 270)
اين روايات مي گويند پيامبر اکرم بنده تربيت شده و برترند، در عين حالي که بشرند، بالاترين مرتبه را در نزد خداوند هستند، پس مي توان گفت پيامبر و امامان ذاتا بشرند مثل ديگران ولي از نظر رتبه معنوي و علمي بالاترين حد ممکن و عالي ترين مدراج کمال انساني را کسب کرده اند.

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <br> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
4 + 12 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .