خاتميت در قرآن

در كجاي قرآن به صراحت بر خاتميت پيامبر (صلي ا… عليه وآله) تصريح شده است ؟

در پاسخ به سؤ ال اول شما عرض مي شود يكي از ضروريات اسلام اين است كه سلسله پيامبران (علهيم السلام )با پيغمبر اسلام (ص) ختم شده و بعد از آن حضرت هيچ پيامبري نيامده و نخواهد آمد و حتي بيگانگان نيز مي دانند كه اين موضوع ، از جمله اعتقادات اسلامي است كه بايد هر مسلمان به آن معتقد باشد و از اين روي مانند ساير ضروريات دين ، نيازي به استدلال نخواهد داشت در عين حال مي توان اين مطلب را هم از قرآن كريم هم از روايت متواتر استفاده كرد .
قرآن كريم مي فرمايد : « ما كان محمد اَبا احد من رجالكم ولكن رسول الله و خاتم النبيين » (1)
و صريحاً آن حضرت را خاتم همه پيامبران معرفي مي كند .

حديث لولاك

آيا حديث «لولاك لما خلقت الافلاك» ؛ «اى پيامبر اگر تو نبودى جهان را نمى‏آفريديم» داراى سند معتبر است؟ چگونه اين حديث قابل قبول است؟ يعنى ديگران ارزش ندارند؟

حديث «لولاك لما خلقت الافلاك» از احاديث قدسى است. در اين زمينه توجه به مطالب زير بايسته است:<BR/>  يكم. مراد از اينكه «اگر تو نبودى اين جهان را نمى‏آفريدم»، ممكن است؛ يكى از معانى زير باشد:<BR/>  1. هدف از آفرينش جهان، چيزى است كه جز با وجود پيامبر(صلى الله عليه وآله) تحقق نمى‏يابد. از ديدگاه قرآن، همه جهان براى انسان آفريده شده است: «خَلَقَ لَكُمْ ما فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً»1؛ انسان نيز براى بندگى آفريده شده است: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ»2.

انتصاب حضرت پيامبر(ص)

آيا انتخاب حضرت محمد(ص) به پيامبري اكتسابي بوده يا انتصابي، و يا اينكه هر دو قضيه را شامل مي‏شود؟

آنچه در مسألة نبوّت و امامت معتبر است، نصب و گزينش الهي است مفهوم انتخابي و انتصابي كه در عرف معاصر، نوع حكومت‏ها به آن تعيين مي‏شوند در آن بي ‏موضوع است؛ زيرا نه انتخاب اكثريّت افراد بشر در آن دخالت دارد و نه انتصاب فرد خاصي از بشر. اين دو گونه تعيين، معايب و مفاسدي دارند و غالباً يا در همه جا، به گزينش اصلح و واقعي منتهي نمي‏شود و از اغراض خصوصي و هواهاي نفساني و اميال مختلف مصون نمي‏ماند.
امّا گزينش الهي و برگزيدن به نبوّت و رسالت يا امامت، بر اساس صلاحيّت ها و شرايط واقعي و شايستگي بوده و چون خداوند متعال آگاه و عالم بر آن است، هميشه اصلح واقعي برگزيده مي‏شود.

چـــرا دیــــن؟

چرا باید دین داشت؟ دین چه فواید و کارکردهایی دارد؟

اساسي‌ترين پرسش انسان درباره دين اين است كه دين چه فايده و چه لزومي دارد؟ چرا بايد ديندار بود؟ رابطه دين و انسان چگونه‌ رابطه‌اي است؟ آيا زندگي بدون دين امكان‌پذير است و در اين صورت، ديني زيستن بهتر است يا زندگي منهاي دين؟ پس از روشن شدن چرايي و ضرورت دين اين سئوال پديد مي‌آيد كه آيا مي‌توان به هر ديني پاي‌بند؟ آيا همه اديان با هم برابرند و گزينش هر ديني كاملاً شخصي و سليقه‌اي است؟ يا در ميان اديان موجود حق و باطل، نيك و بد يا خوب و خوب‌تر وجود دارد و لاجرم و به حكم خرد بايد برترين را برگزيد؟ در گام سوم، براي يك مسلمان يا كسي كه به اسلام دعوت مي‌شود اين سئوال پديد مي‌آيد كه آيا دين برتر همان اسلام است؟ كدامين دليل پشتيبان اين مدعاست و چگونه مي‌توان آن را با سنجه‌هاي عقلي آزمود؟ اكنون بر آنيم كه به ياري خداوند با رعايت اختصار به بررسي پرسش‌هاي يادشده بپردازيم.

حجّیّت عقل

ما همه چیز را با عقل اثبات می كنیم، اگر حجّیّت خود عقل راهم با عقل اثبات كنیم آیا دور پیش نمی آید؟
براي ارسال سوال از فرم زير استفاده كنيد. لطفا فرم را به صورت كامل تكميل نماييد.
متن سوال: نام: همراه: ايميل: