فشار قبر برای معصومین علیه السلام

باسلام آياچهارده معصوم فشار قبرداشته اند يانه؟

1.فشار قبر همان عذاب برزخي است
انسان بعد از مرگ وارد برزخ مي شود و تا هنگامي كه قيامت بر پا نشده است ، آن جا مي ماند و از كيفر و عذاب ، يا ثواب ونعمت برخوردار مي شود .عالم برزخ ، تعبير ديگر قبر است . امام صادق ( ع ) مي فرمايد : ( ( البرزخ هو القبر و هو الثواب و العقاب بين الدنيا و الاخره ؛برزخ همان عالم قبر است كه پاداش و كيفر ميان دنيا و آخرت است ) ) ، ( تفسير نمونه ، جلد 14، ص 319 و تفسير نور الثقلين ، جلد 2، ص 553 ) . درروايت ديگري آمده است كسي از امام صادق ( ع ) پرسيد : برزخ چيست ؟امام ( ع ) فرمود : ( ( القبر حين موته الي يوم القيامه ) ) ، ( تفسير نمونه ، جلد14، ص 319 ) روح انسان بعد از پايان زندگي اين جهان ، در اجساد لطيفي كه به آن بدن مثالي يا برزخي مي گويند، قرار مي گيرد .امام صادق ( ع ) مي فرمايد : ( ( في ابدان كابدانهم ؛ بدن هاي برزخي مومنان ، مانند بدن هاي دنيوي آن هاست ) ) ، ( بحارالانوار، ج 6، ص 268 ) . پس عذاب قبر و برزخ ،هم روحي است و هم جسمي ؛ البته نه همين جسم دنيوي ، بلكه مانند و مثال آن . - با توجه به اين نكته كه مقصود از قبر همان عالم برزخ است نه اين قبرظاهري كه ميت را در آن جاي مي دهند معلوم مي شود فشار يا وحشت قبر به اين معنا نيست كه قبر مرده را بر او تنگ كنند كه بدن او در فشار قرارگيرد .بلكه ميت بعد از آن كه از دنيا و زندگي و متعلقات آن دست مي كشد و وارد برزخ مي شود و جاي ناشناخته اي را مي بيند، اين وضعيت وحالات در بدو ورود دست بدست هم داده و وحشت و سختي و فشار به خصوصي را براي او ايجاد مي كند. امام خميني مي نويسند : ( ( ... فرضا كه انسان مبتلاي به معاصي ديگر نگردد - گرچه بعيد بلكه محال عادي است - خود تعلق به دنيا و محبت به آن اسباب گرفتاري است . بلكه ميزان در طول كشيدن عالم قبر و برزخ همين تعلقات است هر چه آن ها كمتر باشد .برزخ وقبر انسان روشن تر و گشاده تر و مكث انسان در آن كمتر است ، ( چهل حديث ،حديث ششم / 124 ).
2. برابر با آيات و روايات و بر پايه باورهاي اسلامي، كيفر قبر به اشخاص روي مي كند كه در پاسخ درست به پرسش هاي فرشتگان وارد بر خود درمانده باشند (شيخ مفيد، تصحيح الاعتقاد بصواب الانتقاد، ص 79، الرضي و محمد حسن فيض كاشاني، علم اليقين، ج 2، ص 874، بيدار). درماندگي مزبور نيز به دليل نارسايي موجود در ايمان واعتقادات شخص مي باشد.
3. افزون بر ناتواني در پاسخگويي، كيفر ياد شده باقي مانده كفاره گناهاني از شخص مي باشد كه وي بخشي از آن را با گرفتار آمدن به اندوه و درد و رنج دنيايي، بيماري و سختي جان كندن، پرداخته است (محمد حسن كاشاني، همان).4.
4- با رويكرد به جايگاه معصومين(ع) و پيامبر(ص)و خواص اوليلي الهي و شهيدان، به اين نتيجه روشن دست مي يابيم كه چنين مجازاتي، درباره آنان فرض ناشدني است. بدين حقيقت در روايات بسياري اشاره شده كه نمونه هايي چند از آنها را يادآور مي شويم: الف) امام صادق(ع) در سخني طولاني، به هنگام برشمردن ويژگي هاي ائمه، در بخشي از آن مي فرمايند: «فالامام هو المنتجب المرتضي.... انتجبه لطهره... محجوبا عن الافات معصوما من الزلات مصونا عن الفواحش؛ پس امام، همان برگزيده پسنديده... [است كه] او را براي پاك بودنش برگزيده.... از آفت ها پنها ناست، از لغزش ها نگهداري شده و از همه كارهاي زشت در امان مي باشد» (ترجمه اصول كافي، ج 1، ص 292 - 291). ب ) امام محمد باقر(ع) در تفسير آيه شريف «يا ايها الذين آمنوا اطيعو الله و اطيعوا الرسول و اولي الامر منكم» (نساء، آيه 59). مي فرمايند: «وهم المعصومون المطهرون الذين لايذنبون ولا يعصون...؛ مراد از «اولي الامر» معصومين مي باشند، كساني كه پاك بوده و هيچ گونه گناه و نافرماني از آنان سر نمي زند» (بحارالانوار، ج 23، ص 19، بيروت). چهار - دليل ويژه پاكي پيامبر(ص) از گناه، پشتوانه بودن اين ويژگي در درستي ادعاي دريافت وحي الهي و علت مشترك پيامبر(ص) و ائمه(ع) در پاكي از گناه نيز از آن روست كه آنان رهبران هدايت آدميان اند؛ وانگهي ناگفته پيداست كه تحقق اين منظور، وامدار وجود چنان ويژگي و زمينه اي بوده و بدون آن هدف ياد شده دست يافتني نخواهد بود. در قرآن كريم پيامبر اكرم(ص) به ستاره هدايت و ائمه(ع) به نشانه هاي هدايت، شناسانده شده اند: «وعلامات و بالنجم هم يهتدون؛ و نشانه هايي گذاشت و به وسيله ستاره هدايت مي شوند» (نحل، آيه 16). امام صادق(ع) در تفسير آن فرمود: «مراد از ستاره، رسول خدا(ص) و علامات، ائمه(ع) مي باشند» (ترجمه اصول كافي، ج 1، ص 296).بنابر اين مي توان گفت روايات عام دلالت بر غلبه و اكثريت دارد و روايات استثنا كننده مخصص آنهاست.

Tags:

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <br> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
4 + 5 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .