تحصيل معرفت الهی

طريقه بدست آوردن معرفت الهي را به طور كامل مي خواهم، البته اگر لطف كنيد.

2001.jpgعلم و معرفتى كه نصيبت انسان مى‏گردد از دو راه حاصل مى‏شود:
1ـ از راه تحصيل دانش و علم آموزي و مطالعه ي كتاب و طبيعت و استاد ديدن ، كه به دانش حاصل از اين راه علم و معرفت اكتسابى و حضولي گفته مي شود. تحصيل علم و معرفت الهي از اين طريق ، به درجات مختلف و بسته به استعداد افراد ، براى هر انسان عادي ممكن ، و اين در به روى همه باز است بطوري كه حتّي افراد كافر نيز مى‏توانند از اين راه به معرفت الهي دست يافته حقيقت را بيابند.
تحصيل معرفت الهي از اين راه داراي سطوح گوناگوني است كه در قالب علم مدوّن ، معمولاً به چهار سطح كلّي تقسيم مي شود: علم كلام ، حكمت بحثي ، حكمت ذوقي و عرفان نظري. البته هر كدام از اين سطوح نيز داراي سطوح گوناگوني مي باشند ؛ براي مثال برخي از معارف كلامي چنان ساده اند كه حتّي كودكان و افراد كم سواد نيز به راحتي به درك آن نائل مي شوند ؛ امّا برخي از مطالب اين علم نيازمند تعليم و تعلّم مي باشند. بنا بر اين ، اگر كسي بخواهد از اين راه به معارف الهي هر چه بيشتر و هر چه عميقتر دست يابد ، مناسب آن است ابتدا از مطالعه يا تحصيل كتب كلامي (اعتقادي) شروع نمايد. براي مثال بسياري از كتابهاي شهيد مطهري مناسب براي اين مقصود مي باشند. لذا جوان حقيقت جو را سزاست كه از جلد اوّل مجموعه ي آثار اين شهيد حقيقت آشنا و حقيقت گستر ، مطالعات خود را شروع نموده و پله به پله به پيش رود ؛ كه البته اميد است خود شخص پلّه هاي بعدي را نيز در ضمن مطالعه ي آثار اين شهيد راه معرفت ، بيابد ؛ چرا كه كتب اين بزرگوار ، اگرچه با قالبي كلامي ارائه شده اند ولي حاوي معارف بسياري از سطوح بالاتر نيز مي باشند. همچنين سبك آثار ايشان به گونه اي است كه خود به خود شخص را به مرحله ي بالاتر رهنمون مي شود.
2ـ راه دوم دست يابي به معارف الهي تطهير قلب و پاك ساختن درون از آلودگى‏ها و زنگارهاى گناه و عصيان و خواستهاي محدود نفساني است. اگر كسى به دنبال حقيقت و روح علم باشد و بخواهد از درياى بيكران معرفت و علم الهى بهره‏مند باشد، بايد در كنار مطالعه و تحصيل علم ، جدول وجود و آيينه جانش را هم لايروبى و زنگارزدايي نمايد تا آب معرفت به راحتي در جانش روان و نور حقيقت ، به وضوح در آن منعكس گردد. چرا كه « العلمُ نورٌ يَقذِفُه اللهُ فى قلبِ مَن يشاء ــــ علم نورى است كه خداوند آن را در قلب هر كس كه مصلحت بداند و مشيّت او اقتضا كند مي اندازد.»
امّا راه تطهير قلب و جان ، داشتن نيّت الهي و اخلاص در مسير خدا و اطاعت مخلصانه از خدا و پيامبر و اولولامر مي باشد. « يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اسْتَجيبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما يُحْييكُمْ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ وَ أَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ ـــــــ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! دعوت خدا و پيامبر را اجابت كنيد هنگامى كه شما را به سوى چيزى مى‏خواند كه شما را حيات مى‏بخشد! و بدانيد خداوند ميان انسان و قلب او حايل مى‏شود، و همه شما نزد او گردآورى مى‏شويد.» (الأنفال:24)
در اينجا ناگفته نماند كه برخوردارى از علم و معرفت الهى محتاج همّت عالي ، كوشش فراوان و تحمّل رنج مى‏باشد و امرى تدريجى است كه معمولاً يكباره براى كسى حاصل نمى‏گردد، بلكه بايد قدم به قدم و پله به پله از نردبان علم و معرفت صعود كرد و بالا رفت تا زمينه ي رسيدن به مراحل عالى‏تر آن فراهم گردد و اين هدف همانگونه كه گفته شد با تحصيل و مطالعه و تفكّر و بندگى خالصانه و اطاعت كامل از خداوند و اولياى او ميسر مى‏گردد. گاه برخي افراد تصور مي كنند كه معرفت و عرفان پروردگار را بايد از راهي عجيب و غريب و يا اذكاري مخصوص بيابند در حالي كه چنين راهي ، براي آنكه مقدّمات علمي و عملي لازم را فراهم نكرده ، نه راه كه كج راهه اي است بسيار خطرناك.
بلي شكّي نيست كه از راه رياضات ، اذكار و عبادات خاصّي مي توان به حقايقي الهي دست يافت ، امّا بايد توجّه داشت كه اين راه ، اوّلاً عموميّت ندارد و ثانياً بايد تحت نظر طبيبان حقيقي الهي باشد ؛ و به صرف مطالعه ي چند كتاب به ظاهر عرفاني يا به توصيه ي برخي دراويش و صوفيّه ي نادان نمي توان پا در چنين راه خطرناكي گذاشت. به قول جناب حافظ شيرازي: « طيّ اين مرحله بي همرهي خضر مكن ـــــ ظلمات است بترس از خطر گمراهي.»
و به قول جناب مولوي:« هيچ كس بي اوستا چيزي نشد ــــ هيچ آهن خنجر تيزي نشد. ــــ هر كه شغلي گيرد او بي اوستا ــــ ريشخندي گردد او به شهر و روستا. »
بايد دانست كه عمده عامل تطهير قلب براي تابش انوار معرفت الهي در آن ، همين احكام معروف شريعت است ؛ به شرط آنكه با حفظ شرائط به جا آورده شوند. تصور نكنيم اموري كه در دسترس ماست و هر روز با آن سر و كار داريم مثل نماز اوّل وقت و قرائت قرآن با حضور قلب و توسّل به اهل بيت و نعمت وجود ماه رجب و شعبان و ماه مبارك رمضان و احترام به پدر و مادر ، اين توانايي و كشش را ندارند كه انسان را به قرب الهي و معرفت پروردگار برسانند، بلكه برعكس هر كدام از اينها، سكوي پروازي هستند كه مي تواند ما را به اوج بندگي و معرفت برسانند به شرط اين كه حق آنها را به جا آورده و شرايط آنها را رعايت نماييم.

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <br> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
1 + 1 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .